Ik had al aangekondigd dat ik in deze blog ook de puber zelf aan het woord ga laten. En aangezien het einde van het schooljaar al weer in zicht is heb ik Jochem (13 jaar, brugklas gymnasium) gevraagd naar zijn ervaringen als brugklasser. Hoe kijkt hij terug op zijn eerste jaar en heeft hij tips en advies voor toekomstige brugklassers? En uiteraard ook bedoeld voor iedere ouder en leraar die wil weten wat de puber nou bezighoudt.

Hoe heb je je voorbereid op de brugklas?
We kregen de boeken opgestuurd en die hebben we in de laatste week van de zomervakantie gekaft. (tip: koop flexibel kaftpapier met elastiek, dat zag ik bij klasgenoten, dat gaat een stuk makkelijker dan met gewoon kaftpapier). Echt voorbereid heb ik me niet. Op andere scholen moeten ze soms van te voren boeken lezen. Ik heb met mezelf afgesproken dat als ik na school thuiskom eerst iets eten en drinken en daarna huiswerk gaan maken.

Waren er zaken waar je onzeker over was of tegenop zag?
Huiswerk; weinig vrije tijd na school. Zoveel dat als je vrije tijd hebt bijna niet weet wat je dan met die vrije tijd moet doen. Soms geven ze heel veel huiswerk tegelijk, ze zouden dan met elkaar moeten overleggen over de hoeveelheid. In het begin was het wel meer dan nu aan het eind van het schooljaar. Vrienden maken zag ik wel tegenop. Het is moeilijk om zo maar naar iemand toe te stappen en hallo te zeggen. En waarom dat moeilijk is weet ik eigenlijk niet precies. Het is wel lastig om te bedenken waar je over gaat praten met iemand. Ik vraag dan maar waarom ze voor deze school gekozen hebben. Ga gewoon met iemand praten die je aardig lijkt en praat met iedereen.

Hoe belangrijk zijn klasgenoten en vrienden voor je op school?
We gaan meestal in groepjes met elkaar om. Er zijn niet echt heel verschillende groepen, die gaan ook wel weer met elkaar om maar de jongens meestal wel apart van de meisjes. Wat de meisjes doen in de pauzes weet ik eigenlijk niet. Over schoolwerk praten doen we niet echt. We praten wel over heftig nieuws, bijvoorbeeld als er aanslagen zijn geweest. We plagen elkaar, grapjes maken met elkaar en over elkaar en heel veel verschillende soorten moppen tappen.

Huiswerk, had je idee wat er van je verwacht werd en hoe je het beste kunt leren en huiswerk maken?
Op de basisschool vond ik leren een makkie maar in de brugklas is het echt niet zo als op de basisschool. De leerstof moet je echt begrijpen en inzicht hebben. In het begin las ik de leerstof gewoon een paar keer door en dacht dat dat wel genoeg was. Bij de eerste toets periode had ik daardoor een paar onvoldoendes. Daar schrok ik wel van en begreep dat ik het anders moest gaan doen. Aantekeningen in de les zijn belangrijk. Bij het maken van huiswerk oefen je ook al voor de schriftelijke overhoring. Als je merkt dat je in het ene vak beter bent dan in het andere, dan kun je beter al meer dagen van te voren beginnen en meer leermomenten inplannen. Ik ben nooit goed geweest in tijd maar het is wel belangrijk om prioriteiten te stellen; dingen die lang duren niet eerst doen maar de dingen die kort duren.

Word je daar op school door de docenten goed mee geholpen?
We hebben op school wel een thema gehad over hoe je hersenen werken met leren en zo. Ook wel over verschillende manieren van leren. Met een repetitieweek moeten we een planning invullen en moet je aangeven wanneer je wat gaat doen en hoeveel tijd je daaraan gaat besteden. Als er in de les iets wordt uitgelegd luister ik eerst en als ik iets niet begrijp vraag ik wel om nadere uitleg. Een goede leraar is belangrijk. Ik vind een leraar goed als die enthousiast vertelt, goed uitlegt en ook vertelt waarom je iets moet leren. En die je altijd vragen mag stellen.

Hoe kunnen je ouders je het beste helpen met huiswerk?
Probeer het eerst zelf. Ik vind dat ze zich niet moeten bemoeien met hoe je het moet doen maar ik ben wel eigenwijs en wil het graag zelf doen en dan ook op mijn manier. Ze kunnen wel helpen met overhoren door vragen te stellen over de tekst, dan weet je of je de stof begrijpt. Er over vertellen is ook een goede methode. Soms zeg ik dat het niet nodig is om te overhoren, omdat ik er dan geen zin in heb. Maar dan is het wel goed dat ze het toch doen. Overhoren is wel de beste manier om te weten of je het wel weet. Op de basisschool wordt dat niet geleerd, hoe je het beste kunt leren. Het zou wel handig zijn want dan weet je al een beetje hoe je dat kan doen en dan heb je geen onvoldoendes die je weer moet ophalen. In de derde en vierde periode is inhalen erg lastig.

Het schooljaar is nu bijna voorbij, wat viel er tegen en wat viel er mee?
Huiswerk viel toch wel mee maar dan meer de hoeveelheid. Ik besteed er ongeveer twee uur per dag aan en dat is te doen. En ook het maken van vrienden; je moet gewoon een beetje lef hebben en dan lukt het wel. Wat tegen viel dat heb ik al aangegeven, dat is hoe je het beste kunt leren.

Jij hebt hulp gehad bij het leren en maken van huiswerk. Stel dat je dat niet had gehad zou je het dan zo goed doen als nu?
Dat denk ik niet; ik heb bijvoorbeeld geleerd dat je dingen beter onthoudt als je verschillende manieren van leren gebruikt. Bijvoorbeeld het maken van een mindmap, dat vind ik wel moeilijk want ik kan niet zo goed tekenen maar ik heb wel een beetje mijn eigen manier bedacht met steekwoorden en pijltjes. Ook het werken met kaartjes voor het leren van woordjes vind ik heel handig.

Heb je nog een goede tip of advies voor kinderen die volgend schooljaar naar de brugklas gaan?
Bedenk goed welke school je wilt, sfeer is heel belangrijk, kijk naar alle lokalen ook waar je geen les hebt. Leuke lokalen laten ze zien andere niet, je zit er de hele dag, dus vraag je af: vind ik dat leuk zo’n lokaal of is het saai? Hard werken en goede inzet dan gaat het goed. Goed cijfer geeft een goed gevoel. Wees jezelf en doe niet mee aan dingen die je niet leuk vindt.