Hoe is het om puber te zijn en wanneer ben je een puber? Hoe bereid je je voor op de brugklas en hoe ga je om met al die nieuwe vakken, huiswerk en hoe maak je nieuwe vrienden? Dat dit thema erg leeft bleek wel uit het enthousiasme van 7 meiden uit groep 8 die op een donderdagmiddag bij elkaar kwamen en met leuke activiteiten en spelletjes een leerzame maar vooral heel gezellige middag hadden.

Op de tafel waar de meiden gaan aanschuiven staan schaaltjes met allerlei lekkers om die altijd hongerige pubermagen te vullen. De materialen van de activiteiten die we gaan doen liggen klaar. De meiden druppelen binnen en nadat (uiteraard) eerst het eten en drinken gretig aftrek vindt, worden de materialen belangstellend bekeken en gevraagd wat we gaan doen. De stemming zit er al snel in als het onderwerp: wat is een puber en wanneer ben je dat? aan de orde komt. Dat het te maken heeft met hormonen daar zijn ze het wel over eens maar wat het nou precies is en wanneer ben je het? dat is toch niet echt duidelijk voor ze. Wel zijn ze het unaniem eens dat degene die het middagje georganiseerd heeft wel heel duidelijk een puber is en dat terwijl zijzelf denkt dat nog helemaal niet te zijn!

Ik was wel verrast dat ze zo weinig weet hebben van de puberteit en wat er dan allemaal gebeurt. En hoewel ze het interessant vonden om iets te horen over hoe die hormonen in de hersenen werken en je gevoelsleven behoorlijk in de war kunnen schoppen en dat je als puber moeite hebt met plannen en organiseren, kwamen ze met veel vragen over wat er allemaal in je lichaam verandert en gebeurt. Wellicht wat naïef van mij om te denken dat ze daar thuis of op school informatie over krijgen of is dit nog een gevoelig onderwerp voor opvoeders? (Idee voor deskundigen om daar iets mee te doen? want blijkbaar is daar wel degelijk behoefte aan).

Kwaliteitenspel
Op kaartjes staan kwaliteiten en ze mogen om de beurt een kaartje van de stapel pakken. Als je vindt dat de kwaliteit bij jezelf past houd je het kaartje en anders mag je het aan iemand geven waarvan jij vindt dat die de kwaliteit/eigenschap bezit (wel uitleggen waarom je dat vindt). Dit spel is goed voor het zelfbeeld en zelfvertrouwen want iedere keer dat je een kaartje krijgt, krijg je een compliment en positieve feedback. Heel leuk om te zien dat ze ook  met elkaar in discussie gingen over wie de kwaliteit moest krijgen en werden er argumenten en voorbeelden gegeven waarom. Uiteindelijk belanden er ook kwaliteiten waarvan ze vonden dat iedereen die wel had op een algemeen stapeltje. Er was een kwaliteit waarvan ze vonden dat niemand die bezat en die kreeg ik toebedeeld waar ik best wel blij mee was! (geduldig).

Je ontdekt meer over iemand door een uur met hem te spelen dan door een jaar met hem te praten (Plato)
Kaartjes met vragen over; school, emoties, kwaliteiten en talenten liggen op tafel. Ze mogen om de beurt een kaartje pakken en beantwoorden. We hebben vragen beantwoord als: Met wie praat je over je gevoelens? En bij wie kun je thuis je verhaal kwijt? (voor de meesten was dat toch hun moeder). Hele leuke en creatieve reacties op de vraag: Als je een dag mocht ruilen met iemand, met wie zou dat dan zijn? Genoemd werd; een bekende hockeyer, een jongen om te voelen hoe dat is, een actrice of een beroemd iemand. Bijzonder vond ik; iemand die goed voor een groep kan en durft te spreken zodat ik dan kan ervaren hoe dat is en hoe je dat dan kan doen. Omdat we inmiddels aan het eind van de middag waren beland,  mochten ze nog een vraag kiezen die ze allemaal graag wilden beantwoorden. Dat werd: Wie zijn je vrienden? En wat bewonder je in hem of haar? Dit waren stuk voor stuk mooie persoonlijke cadeautjes naar elkaar waarin waardering voor de vriendschap voor elkaar werd verwoord. Dit was een mooie afsluiting  van een middag, die door de meiden als volgt is ervaren:

Wat vond je van de middag? gezellig en interessant; leuk we hebben veel gelachen en gedeeld; leuk en fijn dat ik mijn gevoelens kwijt kon.
Wat vond je positief/leuk? de spelletjes; met vriendinnen zijn; het kwaliteitenspel.
Heb je idee dat je nu met vertrouwen naar de middelbare school gaat? ja; ja zeker; zeker!!!

Op de vraag of ze nog iets gemist hadden gaven ze allemaal aan dat niet te vinden. Fijn dat ze dat zo ervaren hebben maar ik zou zeker nog een middag kunnen vullen over hoe het is om puber te zijn en hoe om te gaan met al die veranderingen in het leven van een puber. Nog maar even lekker genieten van de tijd op de basisschool want eenmaal in de brugklas gaan ze vast regelmatig terugverlangen naar die vertrouwde en overzichtelijke tijd! Eerst maar starten in de brugklas en als het leren en huiswerk maken moeilijk is, kan er altijd weer in een groepje of individueel gestart worden voor huiswerkbegeleiding.
Lees ook  het interview wat ik heb gehad met een brugklasser over zijn ervaringen in het 1e jaar, dat staat ook op de blog.

Op de foto de kwaliteiten van één van de meiden, met zulke kwaliteiten ga je het zeker redden in de brugklas!